Jak zmienić złe nawyki?

Nowy Rok! Czas postanowień, które odmienią nasze życie. Zanim jednak zaczniemy planować idealne wersje siebie, sprawdźmy, jak działa mózg i co w ogóle jest możliwe. Wtedy łatwiej będzie podejść do tematu realistycznie i nie popadać w malkontenctwo!


Po co nam te nawyki?!

Nawyki - choć ciężko nam się z tym pogodzić - nie spadają z nieba, nie mają też związku z genetyką. Są za to bardzo przydatne w codziennym życiu, bo dzięki nim nasz umysł może wydajniej pracować zużywając mniej energii. ;)
Przypomnij sobie pierwszy dzień w pracy. Każda rzecz była nowa i każdej musiałeś się nauczyć. Trzeba było na wszystko uważać. Na kwestie profesjonalne już nie starczało czasu! ;) Z czasem o pewnych rzeczach już nie myślisz. Twój mózg ocenił co jest ważne, a co nie. To, co może przewidzieć i nie musi angażować do tego świadomości przesuwa do sfery automatycznych zachowań, czyli własnie nawyków.

Dlatego tak ważny i silny jest ten mechanizm. Czasem jednak chcielibyśmy do listy automatycznych zachowań coś dodać lub coś z niej usunąć, dlatego tak ważne jest zrozumienie mechanizmu powstawania nawyków.



Wskazówka to element, który wyzwala nawyk. Może być to pora dnia (np. poranek w przypadku porannego biegania), potrzeba fizjologiczna (chęć zjedzenia), sytuacja (np. stres, gdy chcemy zmienić sposób zachowania w tego typu sytuacjach). Dobrze sobie jasno określić ten moment, który wyzwala działanie złego nawyku (lub w przyszłości wyzwoli tego dobrego).

Rutyna - samo działanie, które ma stać się automatyczne,

Nagroda - warto dokładnie przeanalizować jakie nagrody dostajemy w przypadku złego nawyku. Gdy nawykiem, który chcemy zmienić jest wyjście ze znajomymi na piwo po pracy w celu odreagowania, to nagrodą nie jest jedynie alkohol, ale również spotkanie ze znajomymi. Zamienienie wyjścia na piwo, na wieczorne pichcenie zdrowego obiadu będzie miała mniejsze szanse powodzenia, bo będziemy na tym tracić. Lepiej wtedy spróbować przekonać przyjaciół do innego spędzania czasu, żeby zaspokoić obydwie potrzeby (odreagowania po pracy oraz relacji międzyludzkich).

"Jeżeli chcesz pozbyć się jakiegoś nawyku musisz zamienić go na inny, który zapewni Ci takie same korzyści, jakie otrzymywałeś w związku z tym pierwszym"


Nic nie motywuje lepiej niż nagroda, więc nie ograniczaj się w tej kwestii. W przypadku ćwiczeń myśl o endorfinach, które Ci dadzą, a nie o wysiłku, który będzie bolał. Samo wyobrażanie sobie nagrody dobrze motywuje. Ale ta nagroda musi być osiągalna. Marzenie o Porsche, gdy nie chce się napisać CV nie jest dobrą drogą.

Ostatni ważny element zmiany nawyków to wiara - musisz uwierzyć, że to się uda. Jeżeli od początku zakładasz, że postanowienia noworoczne nie mają sensu to... Masz rację! Z takim nastawieniem nie da się zbyt dużo zmienić.

0 komentarze:

Prześlij komentarz